Vizsgáltasd meg magad! Kampány az Egyesült Államokban az STD megelőzésére

Sokat foglalkozunk, itt a blogon is, azzal a kérdéssel, hogy vajon miért nem jutnak megfelelő ellátáshoz a nemi úton szerzett betegségben (STD)  szenvedők. Főleg fiatalokról van szó! A fertőzések fele ugyanis a 15 és 24 év közötti korosztályt érinti. E fiatalok jelentős részénél pedig nem történik meg az STD kimutatása és kezelése, valamint a fertőzés további terjedésének megakadályozása. Az Egyesült Államokban minden negyedik tizenéves lány életében legalább egyszer átesett már STD-n.



A Get Yourself Tested (Vizsgáltasd meg magad) kampány 2009 áprilisában indult el az Egyesült Államokban annak érdekében,hogy minél több, 25 év alatti szexuálisan aktív fiatalt megvizsgáljanak.


A kutatások ugyanis azt jelezték, hogy a fiatalok jelentős része nincs tisztában azzal, hogy a nemi úton terjedő betegségek tünetmentesen is fennállhatnak, illetve hogy egyik emberről a másikra átadhatók, és hogy ezért hogy rutin STD-szűrés javasolt.


A fiatalok gyakran nem tudják magukról, hogy a STD szempontjából a veszélyeztetett csoportba tartoznak és félnek a kivizsgálástól ,például attól, hogy a vizsgálat fájdalmas vagy kellemetlen, illetve hogy mit gondolnak vagy mondanak majd az emberek a környezetükben.


Bár az egészségügyi dolgozók, a családtagok, a barátok és a szexuális partnerek fontos szereplők a fiatalok elérésében és az információk átadásában, a tapasztalatok szerint a klinikai, iskolai és otthoni lehetőségek gyakran kihasználatlanul maradnak az STD-vel kapcsolatos párbeszédek során.


A kampány üzeneteit ezért úgy fogalmazták meg, hogy azok növeljék a STD-vel kapcsolatos tudatosságot és a veszély felismerését, csökkentse a félelmet és a megbélyegezettséget, illetve elősegítse a nyílt kommunikációt az egészségügyi dolgozókkal és a szexuális partnerekkel.



Hogyan lehet eljuttatni ezeket az üzenetet az emberekhez?

Televízió, internet, nyomtatott anyagok, rövid szöveges üzenetek (SMS-ek) útján, terepmunkák alkalmával például. De melyik lehet a leghatékonyabb?


Az amerikai kampány elsősorban a website-ra fókuszált, kevésbé a Facebookra és a Twitterre. A STD-tesztek fontosságát minden platformon, valamint a szexuális partnereken keresztül is kommunikálták.


 A  kampánypontokról gyűjtött adatok azt jelezték, hogy a rendelőkben és iskolákban növekedett a STD-teszten átesettek száma. A kampányok résztvevői között végzett 2010-es email-felmérésben a fiatalok jelentős része válaszolta azt, hogy a kampány vette rá, hogy szexuális partnerével, családtagjaival, barátaival vagy orvosáról beszéljen a STD-ről, illetve annak vizsgálatairól.


Az első két év után összegezték, milyen hatása volt a kampánynak, illetve milyen faktorok akadályozzák a kommunikációt.


 Az eredmények magukért beszélnek!


Két év alatt 75 százalékkal növekedett a STD-tesztek száma és 41 százalékkal a Chlamydia-vizsgálatoké  a résztvevő egészségügyi központokban. A Chlamydia-pozitív esetek aránya az adott periódusban nagyjából állandónak bizonyult (6,6 , és 7,3 százalék).



Milyen következtetéseket vonhatunk le?

Bebizonyosodott,hogy érdemes a fiatalokat aktívan elérni és tájékoztatni. Az  amerikai kampány elérte a fiatalokat és párbeszédre késztette őket a STD-ről és annak kivizsgálásáról, melynek nyomán a kiválasztott központokban országszerte több STD-tesztet végeztek az adott periódusban.




Forrás: Friedman AL, et al. An assessment of the GYT: Get Yourself Tested campaign: An integrated approach to sexually transmitted disease prevention communication. Sexual Trans Dis. 2014;41:151−157.